Social fotboll

Fotboll är fotboll och kommer nog så att alltid förbli. Men även om spelet i sig förblir det samma, så förändras samhället runtomkring. Och tekniken. Det märks inte minst genom att vi numera lätt kan avgöra om det bollen verkligen var inne eller inte. En del tycker att den nya tekniken förstör en del av fotbollens charm, medan andra undrar vad som är så charmigt med felaktiga domslut. Men en annan sak som förändrat hur vi ser på fotboll, eller åtminstone hur den rapporteras, är sociala medier. I dag kan klubbar, sportjournalister, spelare och alla andra som är involverade inom fotboll ha närkontakt med de ”vanliga” fansen på ett sätt som aldrig tidigare varit möjligt.

Twitter är ett bra exempel. Det finns ett antal olika intressanta twittrare att följa; vissa av dem skulle nog aldrig ha kunnat nå ut på samma sätt innan Web 2.0. @PTOFpodcast, till exempel, är en regelbundet återkommande podcast om fotboll ur alla möjliga perspektiv. Deras twitterkonto innehåller dock inte bara tal om fotboll, utan även annat smått och gott – social media, helt enkelt. En annan är @spelkanalen, Kristoffer Karlsson, som driver spelkanalen.com. Via Twitter låter han sina följeslagare komma närmare. Vilket ofta kan tyckas vara idén med Twitter; man följer personer man är intresserad av, och ser dem interagera på ett (förhoppningsvis) naturligt och avspänt sätt. Samtidigt ger det möjlighet att direkt ställa frågor till personerna ifråga, som är långt mer personliga än ett gammaldags frågebrev till en tidning.

Twitter

Men sociala medier är ju mycket mer än bara Twitter. Själva symbolen för den nya webben kan på sätt och vis sägas vara Facebook, på gott och ont. Numera måste alla företag med självaktning ha en Facebooksida, där de håller kontakt med sina kunder i större eller mindre grad. Även stora spelbolag, som Betsson, finns numera på Facebook. Den tid då ett spelbolag kunde vara ett anonymt ansikte är över, och det ska vi nog vara glada över. Förhoppningsvis kommer sociala medier, och den interkonnektivitet som de medger, att göra så att storbolagen beter sig. Även om det alltid funnits lagar och regler, så hare Facebook och Twitter rejält förändrat spelplanen. Men fotbollen är fortfarande den samma.